18 oct. 2019

Visurile sunt frumoase dar cât costă ele?

Visurile sunt frumoase, dar cât costă ele? Te întrebi şi tu?

În liniştea camerei se auzi un beep. Era telefonul care îmi anunţa intrarea unui mesaj pe messenger. Curioasă m-am uitat să văd ce intrase: https://www.aia-proiect.ro/. Eram puţin nedumerită, dar când am văzut că era de la cea mai bună prietena a mea, am înţeles. Vroia să mă ajute să mă hotărăsc, odată, ce tip de casă să-mi construiesc şi ce presupune asta.
“- Drăguţă, caută de vezi proiecte de casă cu mansardă şi fă-ţi o idee. Vezi că dai şi de case cu etaj. Poate asta te va hotărî să te apuci de treabă. Altminteri mai trece o toamnă până te decizi.”
 
Proiecte de casa parter cu etaj
 
Ştiam că e destul de pretenţioasă (ca să nu spun foarte) şi că mă puteam baza pe sugestiile ei. Mai ştiu şi că datorită profesiei de inginer, nu o dată şi-a dovedit capacitatea analitică de a vedea lucrurile.
Era bine dacă înainte de a achiziţiona acel imobil îi ceream părerea. Atunci mi s-a părut un preţ bun, dar nu am văzut mai departe. Parcă o şi aud:
- Fetiţă, nu banii contează; degeaba îţi iei un apartament/casă ieftină, dacă apoi, cu toate modificările, vei cheltui mult mai mult decât dacă l-ai fi achiziţionat la un preţ mai mare. Nu ai înţeles că, dacă ar fi să citez pe cineva, “în viaţă ce e ieftin e scump şi ce e scump e rar”? Să nu mai vorbim cum ar fi dacă nu ţi-ai alege persoanele potrivite cu care să lucrezi.
Am sunat-o să-i cer mai multe lămuriri. Şi le-am primit:
- Ascultă aici la mine, căci îţi vorbesc din experienţă. Ai cam greşit-o când te-ai repezit să faci achiziţia visurilor tale. Măcar ai grijă, cum spuneam şi mai înainte, la cei cu care vei lucra la proiectarea casei. Nu te zgârci să-i alegi pe cei mai ieftini. Să fim serioşi. Ştim foarte bine cum e când dăm mai puţini bani pe ceva. Un exemplu simplu: concedii la hoteluri ieftine, confort mic şi care în final duce la neplăceri mari. Cine pierde? Tu!
 
Aşa că îţi recomand atunci când vei căuta proiectantul perfect pentru tine, să cauţi de fapt un birou de proiectare. Aceştia au în cadrul biroului toate specialităţile, pot oferi servicii complete de proiectare (arhitectură, rezistenţă şi instalaţii, amenajări interioare, avize de amplasament, proiecte de case). Nu e cel mai bun exemplu cel ce îl voi da, dar cred că e potrivit acum: de ce să te duci pentru cumpărături diferite în mai multe magazine, când poţi să mergi într-unul singur, unde ai toate şansele să găseşti la un loc toate produsele căutate? Ai prins ideea? Ai face o economie de timp şi ai avea o singură firmă responsabilă de eventualele neplăceri.
Urmăreşte calitatea serviciilor oferite. Calitatea e mai importantă decât banii. Deci, servicii de calitate!
Dacă nu mă crezi pe mine, ascultă de Steve Jobs: “Nu ai motive să recrutezi oameni bine pregătiţi pentru a le spune ce să facă, ci să angajezi oameni foarte bine pregătiţi ca să îţi spună ei ce să faci”. Cu aşa filozofie, cred şi eu că a reuşit să creeze acel imperiu. 
Important este şi portofoliul de lucrări al biroului de proiectare. Să vezi dacă eşti compatibilă cu ei. Să vezi ce ştiu să facă, ce impact au lucrările lor asupra mediului, asupra celorlalte construcţii. Vezi aici de aşa zisul studiu de însorire, de exemplu, care este necesar pentru autorizaţia de construire. El tratează felul în care iluminatul natural va afecta pe cei din preajma construcţiei. Aici vezi dacă le pasă nu numai de tine ci şi de ceilalţi.
Vezi dacă susţin ideile clienţilor, dacă vor da dovadă de creativitate, unicitate. Dacă vor căuta soluţii interesante, ingenioase pentru clientul final, dar şi pentru mediu. Dacă sunt la curent cu noile cerinţe pentru construirea locuinţelor şi aici mă refer la casele pozitive energetic, adică acele case care produc mai mult decât consumă. Ştiai, de exemplu, că din anul 2020, toate casele nou construite pe teritoriul UE trebuie să aibă consum de energie aproape zero (NZEB- sintagma nearly zero energy building)? Cei de la AIA Proiect vor aduce casa viitorului în prezent: casa activă ROD ®, care este un proiect de casă sustenabil, durabil, ecologic.
 
Logo AIA Proiect
 
O casă a anilor viitori (şi aici vorbesc de viitorul apropiat) ar trebui să fie orientată cu acoperişul cât mai mult spre soare, să aibă panouri termice şi fotovoltaice. Dacă mai şi poate vinde curentul electric produs, cu atât mai bine. Să fie bine izolată termic şi fonic, cu ventilaţie cu recuperare de căldură. Să poată stoca în pământ căldura captată de la soare.
Acum mulţi ani, prin 2010, eram undeva în Elveţia. Vecinul prietenilor unde locuiam, începuse să foreze în curtea lui. Nu prea am înţeles la început de ce, dar am fost lămurită imediat. Avea să plaseze pompe de căldură. Eram puţin confuză deoarece ştiam că avea deja încălzire pe gaze şi, alternativ cu aceasta, pe curent electric. Aveam să aflu că această pompă îi va reduce costurile cu încălzirea locuinţei şi ce era mai important pentru el, era faptul că reprezenta o soluţie ecologică (să nu uităm că eram totuşi în Elveţia). Nu ştiu dacă e doar o coincidenţă dar vecinul era arhitect.
Trebuie să cauţi să lucrezi cu profesionişti. Nu te limita doar la portofoliul de lucrări prezentate ci mergi să vezi şi pe teren lucrările. Impactul este cu totul altul. Vezi dacă simţi sufletul depus în acea locuinţă şi vezi cum se simt proprietarii în acea casă. P.T.Barnum spunea: “Arta cea mai nobilă este aceea de a face pe alţii fericiţi”. Vezi dacă sunt fericiţi acolo.
Normal că fiecare vrem ca acea casă a visurilor noastre să fie unică.
Te întrebi cât costă cel mai frumos vis? Personal cred că nu contează atât timp cât obţii ceea ce îţi doreşti şi eşti fericit.
 
Proiecte de casa parter cu mansarda
  
M-a cam pus pe gânduri pledoaria prietenei mele. Nu ştiu dacă m-a ajutat sau mai mult m-a încurcat în alegerea mea. Cred totuşi că link-ul trimis mă va face să mă decid. 

 

Articol scris pentru SuperBlog2019, proba 7: Cât costă cel mai frumos vis? 

 

14 comentarii:

  1. Excelent site-ul, multumesc pentru recomandare!

    RăspundețiȘtergere
  2. Imi place blog-ul, sa postati mai des!

    RăspundețiȘtergere
  3. Aveti un blog de nota 10 dar mai trebuie content!

    RăspundețiȘtergere
  4. Super tare blog-ul, sa mai postati ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi place content-ul, sa fiti mai activi!

    RăspundețiȘtergere
  6. Asteptam sa reveniti in forta in 2021 :D

    RăspundețiȘtergere
  7. Mi-a placut articolul, multumesc pentru informatie si pentru link!

    RăspundețiȘtergere
  8. “Arta cea mai nobilă este aceea de a face pe alţii fericiţi” - superb citat!

    RăspundețiȘtergere
  9. Super content-ul, sper ca vei reveni in 2022 ;)

    RăspundețiȘtergere